Pages

Wednesday, February 23, 2005


..::: HapPy bEsDay... To BeSdAY GiRL :::..

Posted by Faridatul at 5:54 PM 1 comments

Hari ni genap umur kawan baikku..mije, berusia 25 thn..Dah tua rupanye ko. Aku muda lagi. Umur aku baru 15 tahun..hehehehhe


Aku doakan ko semoga ceria selalu..Semoga di permudahkan segala urusan...Semoga ko diperluaskan rezeki...Semoga ko dipercepatkan jodoh dan menemui jodoh yang soleh....


AnyWay...thanks for belanja chicken chop tadi. SeDAP jugak masakan kat restoren rimba (PKNS) tu. Tak le mahal sangat. Memenuhi citarasa...Sape2 yang suka jalan2 cari makan..jom kite ke sana..

Tuesday, February 22, 2005


Aku dan si ' Dia'

Posted by Faridatul at 8:17 PM 0 comments

Aku begitu sedih sekali semenjak kehilangannya. Dia membuatkan aku termanggu-manggu dan ternanti-nanti akan apa yang memanggil ku keesokkannye. Yang sedihnye, dia masih berada disisiku tetapi hubungan kami tidak lagi seakrab dulu... semesra dulu. Punah segalanya. Dahulu...segala apa yang orang lain disampaikan kepadanye, aku lah yang akan tahu dahulu. Aku lah tempat dia meluahkan perasaan. Tetapi kini tidak lagi....


Keadaan itu menyebabkan diriku terseksa. Jiwa batin ku merana. Mengapa kau bersikap sedemikian rupa. Apa salah ku. Kenapa kau bersikap begitu. Oh Tuhan....Kau kembalikan dia kepada ku seperti dahulu. Agar aku dapat mendengar kembali suara lunaknye mamingggil ku. Berita kepada ku..cerita suka mahupun duka. Tetap akan ku terima... dengan adanya dia disisi.


Bermulanya hubungan kami retak dan musnah apabila aku menghumbankan diri mu ke dalam air. Aku melemaskan dikau tanpa ku sedari. Kalau ku tahu ketika itu, tidaklah aku bertindak sedemikian rupa.


Disebabkan kau ingin memutuskan hubungan kita, kawan ku ingin mencari penganti buat dirimu. Aku sebenarnya tidak dapat menerima selain dikau. Tetapi apakan daya ku.. aku insan yang lemah...seorang insan yang ingin disayangi dan dibelai...


Tetapi apakan daya, penganti mu itu sudah menjadi hak milik orang lain. Aku terpaksa mencari pengantimu di shoping complex. Akhirnya aku temui yang lebih macho dari dikau..tetapi ketika itu sebenarnya aku mengharapkan kau kembali semula kesisiku. Akhirnya yang best aku dengar ketika itu...penjual di tempat kedai yang ingin aku membeli pengantimu itu berkata "telefon ini masih boleh dibaiki..tak mahal"...aku pun segera bersetuju..maklum la duit tak banyak sekarang..akhir bulan. Ko dan aku terselamat. Aku terselamat dri mengorbankan duitku beratusan ringgit dan ko pula terselamat dari aku menggadaikan diri mu.


Akhirnya hubungan kite semesra dulu. Pada tarikh ini..kau kembali seperti sedia kala. Aku tetap menyayangi mu..kerana kau adalah HANSET ku....:-)

Monday, February 21, 2005


Pindah Rumah Baru

Posted by Faridatul at 2:31 PM 0 comments

Assalamualaikum..


Hari ini hari yang membosankan. Kenapa??? Aku tahu apa jawapan untuk menjawab soalan tersebut, Ini kerana aku sudah kepenatan selama 2 hari sebelum ni. Maklum la mak ayah ku pindah rumah. Kami tidak lagi menetap di kg sri cendana...tetapi sudah berpindah ke Intan Baiduri.


Intan Baiduri..oh..Intan Baiduri. Selama 2 hari ni aku dan adik beradik yang lain bertungkus lumus mengangkut barang2. Barang yang banyak itu diperbanyakkan lagi oleh barang2 khazanah turun temurun nenek moyang mak aku...(harta pusaka mak aku). Harta pusaka mak aku ni tak boleh disentuh walaupun tak leh guna. Aduh...entah le. Aku pun tak tahu mak aku nak simpan lagi buat apa.


Yang kelakarnye..ade la bantal pengantin masa mak aku ni kawen ngan ayah aku. Ala..bantal petak kecik tu. Tapi berisikan kabu. So...kire mahal la kononnya. ade cadar pengantin mak aku ni. Biasa la orang dulu-dulu kalu cadar pengantin pakai cadar baldu. Begitu juga mak aku, bersulamkan tekap tangan (jahit sulaman ngan tangan). Gara-gara tak bagi anak2 pakai disimpannye dalam almari supaya kami tak usik. Masa nak kemas baru-baru ni ..kemas punye kemas...alahai siannye, kain cadar yang disimpan itu sudah menjadi hak milik makanan si kenit. Sang Cik T dan Sang Cik Li.


Apa lagi mengamuk la mak aku. Tapi sarung bantal dan kipas dapat diselamat lagi dr habuan Cik T dan Cik Li. Aku pun meminta kebenaran nak guna untuk diletakkan di dalam kereta. Nampak comel. Ingatkan dengan kejadian yang dah berlaku..boleh la aku dapat apa yang ku inginkan..alahai..still tak dapat gak. Mak aku kata "tak pe, boleh guna lagi nanti masa korang kawen". Nak gelak pun ade. Takan nak guna kot benda tu semata-mata. Ayah aku pun dah malas nak masuk campur hal "harta pusaka" mak aku ni.


Itu la orang tua-tua, kalu barang harta pusaka memang jadi barang kesayangan. Tapi bila lepas ke tangan anak...lain plak jadinye. Sape yang salah...????


Tapi bila ku renungkan dalam-dalam, ku pikirkan sehabis masak, ku cuci sehabis putih, baru ku tahu... kenapa orang pompuan suka simpan barang harta pusaka. Mana tak nye, sebab sudah jadi tabiat di suai muda. Cuba anda pejamkan mata seminit dua, pikir kan dan renungkan diri anda, ade tak anda suka menyimpan barang2 walaupun barang tersebut kecik kementot je di usia sekarang. Ha.... kalu ade, SAH...anda sudah mendapat penyakit yang serius iaitu bakal juga menyimpan barang pusaka..walaupun pusaka nye entah kat mana letaknye... kuang kuang kuang

Friday, February 18, 2005


kepenatan yang tidak berkesudahan...

Posted by Faridatul at 10:42 PM 0 comments
ermm...

alhamdulillah...akhir nye berjaya dapat mengesan error yang semalam aku mencari-mencari di merata segenap ceruk maya pada ini...(maaf DBP).

Dengan ini, diistiharkan esok yang sepatutnye cuti jadi tak cuti..aku nak abihkan gak menyiapkan hasil perjuaganku ini...hahahaha

apa..apa...yang slogan yang ku pernah dgr kat tv tu..."perjuangan belum selesai".
hahahaha...cuba teka kata-kata siapakah itu.

moga esok lebih gemilang, terbilang,cemerlang drai hari ini. wallahua'lam.

Thursday, February 17, 2005


mije..oh..mije ~~~~

Posted by Faridatul at 11:11 PM 1 comments

hehehehe...kawan aku ni manja sket. Hari ni aku dera dia. Tulah nak ikut lagi lagi g kelas malam. Aku dera dia balik lewat. Sebab aku sakit tengah sakit hati ni. Weblog ku tak siap2 dengan sempurna lagi.


Esok ade kelas malam lagi...membosankan. Minggu ni memang klas padat seket. Maklum la semester ni banyak cuti. Pelajar2 pun dah lupa apa yang diajar..maklumlah...banyak sangat makan ketupat, nasi himpit, lemang, kek bulan, limau...dlll...


k lah..nak balik dah ni..semga tido ku dan kalian dibuai mimpi indah..Lupa plak...esok member aku ni nak g makan angin selama 3 hari...ingat2 ke aku ler ..


SEDIHHH.....huwahuwahuwa...nak ikut gak. tapi demam punya pasal tak dapat ikut. td ade appoiment ngan dr rahmah kat PK. hai...di tambahkan lagi ubat yang sedia ada. Dah ler aku ni malas makan ubat.


k lah...chow chin chow..ws

Tuesday, February 15, 2005


:: Cam mana Melayu Nak Maju ::

Posted by Faridatul at 5:18 PM 0 comments

"amoi...ade apa boleh tolong"... itulah ayat kebiasaan yang aku dengar kalu g kedai cina. Berbeza sekali dengan kedai melayu, yang hanya menunggu pelanggan minta perkhidmatan barulah dilayan. Tiada usaha untuk bertanya atau menawarkan perkhidmatan. selalu sangat ambil sikap "kalu ada rezeki..ade lah, kalu tak de..tak de lah". Allah tak memberi rezeki pada seseorang dengan percuma. Kalu nak usaha lah sendiri.


Tersebut lah kisah, di petang isnin (14 feb 2005) jam menunjukkan kul 6.00 di sebuah kedai tayar bersebelahan kedai azizah di fasa 1, Bandar Baru Bangi berlaku lah trajedi yang amat "memalukan".


Ada ke patut aku sebagai pelanggan dah la tak dilayan pastu siap kena maki hamun plak. Ceritanye bermula begini.....


Nak pergi kedai cina yang biasa aku g, kedai nye masih tutup. Maklumlah..raya cina. Pergilah mencari kedai melayu. Agaknye rezeki dia kot kata dalam hatiku. Sampai je disana aku tidak dilayan. Keadaan begini berbeza sekali di kedai yang biasa aku pergi..dimana kita akak tegur walaupun sekadar temankan kawan sahaja.


Aku dengan selamba menyapa seorang abang yang berkerja disitu. Dia pun bertanya apa masalah dengan kereta. Aku pun beritahulah keretaku tayarnya pancit giler..sikit angin pun tak de. tak leh nak bawak kedai. So..sesudah dia tahu keretaku tiada disitu, dia suh aku jumpa bos minta izin. aku pun confiuse...kena minta izin...takpelah..pergi jelah..malas nak layan.


Sampai di depan opis yang pintunye berdindingkan kaca...orang dalam bleh nampak orang luar...orang luar bleh nampak orang dalam... Aku termenggu...siapa bosnya. Tiada siape menegur aku. Aku pun masuk. Still masing2 buat2 tak nampak kehadiranku. Aku mengandaikan bosnye adalah lelaki. Disebabkan didalam bilik itu semua perempuan, aku bersabar jelah. Akhirnya...ade seorang akak ni mengangkat mukanye yang dari tadi hanya beberapa imbas memandangku tanpa berkata apa2. Aku pun cuba berkata sesuatu..mungkin pekerja kedai ni jugak kot. akhirnye dia membalas kata2 ku bahawa kete ku pancit. "bleh bgtau pada orang luar"...


Dengan sedikit bengang aku pun keluar..tanpa mempedulikan dia lagi. Di luar aku tegok pekerja masing2 relak. Geramnye..akhirnye dengan sedikit nada marah yang ditahan2 aku pun berkata pada seorang pekerja yang kurasakan rajin sedikit daripada yang lain. "Pada siapa saya nk mengadu ni. Orang luar suh tanya orang dalam..orang dalam suh bagitau orang luar"....Akhirnye dia mengerti..apa masalah aku.


Pekerja yang menyuruh aku jumpa bos td pun menghampiriku. Dan bertanya "..dah jumpa bos...Dah minta izin bos.." La..Geramnye...OOOOOOooooo...aku pergi tadi kena minta izin bos dia nak guna pekerja dia...laaa...patutnye dia la yang pergi..kenapa plak aku...


Perbalahan disitu diamati oleh perempuan yang suh aku cakap kat luar. Akhirnya dia pun kuar..Dengan nada yang kurasakan tidak sepatutnye berkata " La...CAKAPLAH KETE PANCIT KAT LUAR..BA ALIF NGA NGA"....


Terkejut aku..Dah la geram..bertambah geram dibuatnye..Ade ke customer dibuat sebegitu rupa...Dengan perasaan geram aku terus meninggalkan kedai tu..Sempat juga aku ucapkan terima kasih dan meninggalkan satu ayat..."KALU MACAM NI MACAM MANA ORANG MELAYU NKA MAJU..."


Aku mengharapkan kedai ini boleh dijadikan contoh...memang la orang melayu nak tolong orang melayu tapi kalu dh gini jadinye....sape yang susah...pada siapa kita nak dipersalahkan??!!!!

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea