Pages

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 16, 2011

Kita merancang, Allah jua merancang .....

Posted by Faridatul at 4:26 PM
PaMa keluaran mac yang lalu sungguh menyentuh hatiku. Perasaan ku yang sedih terubat pabila membaca ramai lagi yang kes lebih teruk daripada ku. Ada yang 11 tahun baru berakhirnya penantian mendapat cahaya mata iaitu penyeri rumah tangga.

Bukan la maksud ku selama setahun perkahwinan ini rumah kami tak riuh rendah..bukan la bermaksud tanpa cahaya mata rumah tanggaku hambar... tidak sesekali malah tiap2 hari aku dan suami ada saja aktiviti baru. Hampir sebulan lebih yang lalu, rumah ku mempunyai akuarium yang penuh dengan ikan2 comel. Pelbagai benda yang dipikirkan untuk mencantikkan lagi akuarium tersebut. Malah baru2 ni suami ku berhajat untuk menambah lagi koleksi ikan.

Melihat telatah ikan yang berenang2 sungguh mengasyikkan. Benar la kata-kata pakar motivasi salah satu aktiviti menghilangkan stress adalah membela binatang tak kira la ikan ke, kucing ke, arnab ke, hamster ke dan lain-lain. Telatah mereka kekadang kita tak diduga.

Dalam kandungan PaMa mac juga, ada artikel mengenai punca-punca tidak boleh mengandung. Antara yang dinyatakan adalah pemakanan seharian kita yang banyak mempengaruhi untuk mengandung. Aku dan suami ada membuat analisis yang badanku ini elergi dengan makanan thai yang banyak menggunakan asam/cuka/limau dalam makanan serta menggunakan serbuk yang kita sendiri tak tahu dari segi kandungan bahan kimianya.

Mula tahun ini, insyaALLAH sedikit sebanyak aku cuba untuk mengelak makanan luar terutamanya makanan thai. Maka, para isteri2 di luar sana, buat la sedikit penyelidikan diri anda kalu nak mengandung. Itu satu usaha kita yang mampu dibuat, yang selebihnya banyakkan berdoa dan bertawakal tinggi padaNya.

Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi hambanya dan sesungguhnya Allah akan memberi ujian yang mampu ditanggung oleh hambaNya. Kita merancang, Allah juga merancang dan sesungguhnya perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan. Maka, apa yang kita telah lakukan berbalik padaNya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.


Rumusan - 7 Kesilapan sebabkan sukar HAMIL
Rujukan (Pama keluaran Mac 2011)

1. Penggunaan gel pelincir yang salah semasa mengadakan hubungan intim.
2. Menyimpan sperma ( bagi suami ) yang lama. Dalam usaha untuk meningkatkan kehamilan adalah penting untuk memastikan sperma adalah segar.
3. Mengambil vitamin C TERLALU banyak. Ianya akan menyebabkan kekeringan cecair serviks.
4. Mengalami stress atau tekanan perasaan. Dalam kajian yang di beri dlm artikel ini menyatakan bahawa ' terapi tertawa' mempunyai peluang tinggi untuk mengandung.
5. Makan makanan yang menganggu kesuburan. Jaukan diri dari ikan yang mengandungi merkuri yang tinggi contohnya ikan tuna dalam tin, ikan mackerel, kerapu, ikan todak, ikan yu dll.
6. Minuman kafein. Pengambilan kopi secawan sehari boleh menyebabkan 50% kesukaran mengandung.
7. Pengambilan ubat-ubatan seharian. Para suami dan isteri haruslah menjauhi ubat-ubatan tertentu. Lebih baik rujuk pada doktor kerana ada ubat yang menyumbang kepada ketidaksuburan lelaki dan perempuan.

0 comments:

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea