Pages

Wednesday, December 24, 2008

Si bongsu memberontak, aku yang jadi mangsa

Posted by Faridatul at 4:01 PM 1 comments
Situasi di rumah

"adus, sakitnya gigi. Rasa cam nak cabut jek gigi-gigi ni", rungutku.

"Sabar la sikit awk. Nah! sapukan ngan minyak dlm mulut awk. Tekan ngan ibu jari sambil baca selawat", ujar dilah memberi nasihat.

Situasi di Opis

"Ko nape fari, smlm sakit perut kali ni sakit apa lak", tanya mas kepada ku.

"Entah la, sakit gigi. Tetiba lak sakitnya masa nk balik lunch kat umah. Tetiba lak tu. Nak kata gigi berlubang rasanya takda"

"Baik ko g jumpa doktor. Mana tahu sebab saraf ke apa ke. Area mulut ni byk kuman. Kalu ada yang terluka senang terjangkit", ujar mas lagi kepada ku..

Sambil ku tersenyum2.. Nanti la. Dalam hati, malas nya nak g klinik.

Tak samapi 15 minit, aku meraung kesakitan. Air mata membasahi pipi ku. Semua usaha ku tak menjadi. Semua petua dlm internet ku dh cuba.. Terpaksa ku telan ubat tahan sakit yang ku perolehi dr klinik sebulan dua yang lalu sebab masalah kejang tengkuk. Terpaksa!!

"Awak jom teman saya ke klinik. Harap2 klinik ukm masih buka," pintaku pd dilah. Jam menunjukkan 3.22pm.

"Itu yang sebaiknya", jawab dilah smbil senyum2.

Situasi di Klinik

" Sakit apa? sakit ni lepas mkn ke sebelum mkn", smbil doktor menggaru2 gigiku ngan pencukilnya.

"Sebelum makan Doktor".

"Emm.. ok turun. Sakit gigi tu sebab geraham bongsu tak boleh keluar. Dia masih terbenam di gusi. Saya bagi ubat tahan sakit dulu, nnt bile dh kuar sikit kita buang".

Adusss... patut la aku tak dapat cam gigi mana yang sakit. Rasa sume gigi belah kanan sakit. ni sebab saf gigi kanan bermasalah lah ni. Yang bongsu ni plak memberontak. Time2 gini plak dah la nak kena nya. Esok dah la nak bagi training pasal jomla. Dugaan sungguh...

~ Si bongsu memberontak kerana tidak diterima kehadirannya di kalangan ahli-ahlinya... ~
Aku plak yang jadi MANGSAnya... sakiiiitttttt

Tuesday, December 23, 2008

Time Management..

Posted by Faridatul at 10:54 PM 1 comments
Di suatu tempat..

"I kalu dulu meeting sepatut jam kul 9, kul 8.45 dh stat dh intro2.. sape lambt tinggal jek"..

"ye ke.. I plak terpaksa lmbt hadir coz byk meeting. Nak wat camne. Byk keje"

Aduh.. pedih jek dgr dua orang ni berbual.. Setahu aku, kalu set2 diorng meeting kul 2pm boleh jadi kul 3 pm..huhuh

Bagaimana pun, mari lah kita menghormati masa orang lain. Tetapi kalu dh ada alasan tertentu, nak wat camne kan..

---------------------------------------------------------------------------------------

" Yang ni kena ubah.. warna langit cam neraka jek"

"Yang ni dr pendirian I tak kena.. berdasarkan teori pembacaan nak buat papan tanda jalan kena pakai Title Case"

"Yang ni plak cam lelaki.. orang tu laki ke pompuan"

"Warna ini kena ubah..warna itu kena ubah.. word tu kena tukar kuning, word ni kena tukar biru dan bla..bla..bla..."

"I tak suke kalu I call tak angkat. Tu dh tak bagus. Pesan kat dia I tak suke dia buat camni"

Kalu aku pun di tempat budak designer tu, mmg tak hadir dh meeting.. Panas jek telinga di buatnya.. huhu. Ayat power2 belaka.

~ Berhikmah la dalam tegur menegur.. :-)

Monday, December 22, 2008

Minta maaf, Terima Kasih... Sukarkah ia??

Posted by Faridatul at 6:26 PM 0 comments
Sudah 2-3 hari aku tidak dapat melelapkan mata. Entah kemana fikiran ku melayang. Ini diri aku.. Kalu otak dh berfikir, mataku takan dpt terlelap sehingga la ia terlelap sendiri.

Pagi-pagi lagi aku dah hangin satu badan. Aku tetap bersabar dan menanti semoga tengahari nanti dapat mengubah sikap tersebut. Sepatutnya keje yang sudah dirancang disiapkan minggu lepas terpaksa aku lakukan juga minggu ini demi untuk mencapai matlamat seperti apa yang telah dirancangkan.

Di ketika aku ingin menyiapkan semuanya yang sepatutnya disiapkan oleh orang lain, aku dengan rela hati akur yang masing-masing mempunyai masalah dan kepentingan sendiri. Tetapi, apabila sedikit pun perkataan terima kasih dan minta maaf tidak di ucap dan tingkah laku seperti tidak bersalah menyebabkan aku semakin hangin.. hendak dimarah tidak berdaya.. Hendak menagis tiada guna.. hendak menjerit.. takde tempat yang sesuai...kalulah ada lautan atau gunung yang penghuninya selain manusia, hendak aku menjerit sekuat hati...

Ini lah sikap manusi. Minta Maaf dan Terima Kasih sukar untuk diucap kerana takut dianggap lemah. Sedangkan hamba yang disukai oleh Allah adalah hamba yang sentiasa rendah diri.

Thursday, December 4, 2008

Perkahwinan... membahagiakan atau sebaliknya

Posted by Faridatul at 2:20 PM 3 comments
Perkahwinan itu adalah satu tuntutan dalam agama islam. Dengan perkahwinan wujudkan satu keluarga yang akan terdiri oleh isteri, suami, dan anak2nya. Alangkah indahnya sebuah keluarga jika didirikan dengan keimanan dan kebahagian.

Allah telah mnjatuhkan beberapa hukum dalam perkahwinan.

1. Sunat, bagi orang yang ingin kahwin dan cukup keperluannya.
2. Wajib bagi orang yang sudah mempunyai pekerjaan tetap atau bergaji yang cukup dan kuat nafsunya. Kalau tidak kahwin, mereka dikhuatiri akan membuat seks rambang.
3. Makruh bagi orang yang ada keinginan tetapi tidak sanggup atau tidak mampu memberi nafkah atau belanja baik zahir mahupun batin ( duit dan seks )
4. Haram bagi orang yang hanya bermaksud akan menyakiti perempuan yang dikahwini atau hanya ingin memperalatkan wanita untuk niat jahat.

Masih ramai anak dara di luar sana yang tidak berkahwin tetapi adakah mereka tidak mahu kahwin ataupun ada yang berpendapat "belum tiba masanya lagi"..

Bagi yang dah berkahwin akan memperlekehkan orang yang belum berkahwin... ada yang beranggapan orang belum berkahwin ni terlalu mementingkan diri sendiri -- sebab nk enjoy dulu dan terlalu demand..nak yang berharta, yang kacak, yang dh ade rumah, yang dh ade kereta dll.

Mungkin ada betulnya, tetapi tidaklah semua dalam kategori itu,ada yang yang hendak berkahwin tetapi masih belum ada calonnya. Dan Mungkin ada yang serik atau fobia nak kahwin sbb byk sangat dh dengar cerita mengenai masalh perkahwinan..Contohnya Ada yang baru kahwin dah bercerai.. bergaduh sebab bende yang simple yang tak logik smpai boleh wujudnya perceraian, masalah suami pukul isteri dan sebagainya.. ini juga faktor yang menyebabkan masalah ramai wanita enggan berkahwin walaupun sudah ada calon suaminya. Tetapi Allah melarang umatnya tidak berkahwin.

Hadis Saad bin Abu Waqqas r.a katanya:
"Rasulullah s.a.w melarang Othman bin Maz'un untuk membujang. Seandainya baginda merestuinya, pasti kami akan membujang"

Baru2 ini saya didatangi oleh seorang kawan yang mana salah seorang ahli keluarganya telah bercerai.. Rumahtangga yang telah didirikan selama beberapa tahun dan hasil perkahwinan mereka itu telah wujudnya 3 orang anak yang comel2 belaka.. tetapi apakah alasan perceraian itu berlaku.. Apa yang diceritakan oleh kawan saya seperti tidak masuk akal. Si isteri ingin meminta cerai sebab alasan hartanya lebih byk dr si suami(abg kawan saya) setelah mendapat pekerjaan baru dengan gaji yang berlipat ganda. Adakah ini tuntutan islam??!!!!

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud,

"Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kamu memandangnya kamu akan senang hati (gembira), apabila kamu perintah, ia patuh kepadamu, apabila kamu pergi, ia akan menjaga dirinya dan menjaga hartamu."

Bila kawan saya menceritakan tentang nasib abangnya, teringat plak kisah tentang nasib kawan saya sendiri. Yang mana perkahwinan mereka hanya sehari sahaja. Belum si suami menyentuh si isteri talak telah dijatuhkan.. Si suami terlalu mendengar kata ibunya sehingga talak dijatuhkan tanpa sebarang perbincangan.

Yang kesiannya, kawan saya tak pasal2 menjadi janda. Masalahnya disini, ibu lelaki yang beriya2 nak kawenkan anak dia ngan kawan saya tu. Setelah kawan saya dan lelaki itu mencapai kata sepakat untuk berkahwin, selepas perkahwinan meraka berlangsung, si ibu lelaki pulak yang menyuruh anak lelaki menjatuhkan talak. Yang lelaki ni belajo kat mesir takan tak tahu hukum hakam.. sedih dibuatnya.. Apalah nasib.. Ini lagi teruk dari kematian suami..

"Walaupun cerai itu dihalalkan dalam islam tetapi sesungguhnya ianya adalah sesuatu yang diLAKNAT oleh Allah"

Apapun, saya ingin mengucapkan TAHNIAH buat kawan2 yang telah berkahwin pada tahun ini. yang bestnya tahun ni ramai kenalan2 baik saya yang kawen. Semoga perkahwinan ini berpanjangan sehingga akhir hayat dengan diringai doa semoga berbahagia, semoga mendapat anak yang soleh dan solehah dan semoga rumahtangga dibawah lindunganNya selalu..amin..

Senarai kenalan yang kawen sefakulti : FTSM-UKM
1. Nadiah + Hafiz
2. Hajar + Azim
3. Fibi + Acai

Senarai kenalan yang kawen
1. Nadhirah (UTM) + pasangannya
2. Ati (FTT-UKM) + pasangannya


~ Nasib Membawa Kita Bersama, TETAPI Tetap Bergantung Kepada Kita Bagaimana Membuat Semua Berhasil. Memutuskan Untuk Saling Mencintai BAHKAN Dengan Segala Kekurangannya BUKAN Kesempatan, Itu adalah PILIHAN. Kita Ada Didunia BUKAN Untuk Mencari Seseorang Yang Sempurna Untuk Dicintai. TETAPI, Belajar Mencintai Orang Yang TIDAK Sempurna dengan cara yang SEMPURNA ~

Tuesday, October 28, 2008

Ujian kehidupan..

Posted by Faridatul at 10:33 PM 0 comments
U.J.I.A.N

(Penulis hari ini didatangani oleh seorang sahabat menceritakan ujian yang dihadapinya.. itu ujian beliau.. penulis juga menhadapi ujian yang amat berat juga sekarang.. semoga kita semua dalam keradhan Ilahi dan dapat menghadapi ujian Allah ini dengan tabah dan sabar.. amin)

ujian... pelbagai jenis ujian yang kita hadapi semenjak kecil sehingga la kini.

Darjah 6 kita menghadapi ujian UPSR, naik tingkatan 3.. Ujian PMR, naik tingkatan 5.. Ujian SPM.. bak pendek kata hidup ini penuh ujian..samada ujian bertulis ataupun ujian hidup.

Seperti Firman Allah yang bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami akan memberikan sesuatu percubaan kepada kamu, seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan…” (Surah al-Baqarah, ayat 155)

Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)

Sebenarnya ujian yang kita alami itulah yang mengajar kita lebih tabah dalam menangani hidup. Yang mematangkan kita serta menjadikan kita lebih kuat dengan pengalaman-pengalaman yang menyakitkan dan memedihkan.. Itu la Guru kita yang mengajar kita dalam menghadapi hidup yang akan datang.

Kekadang manusia menganggap Allah itu kejam.. memberi ujian yang sebegitu berat padanya.. samalah seperti diriku.. pernah la merasakan kenapa la Allah memberi dugaan2 yang aku rasa amat berat kepada ku.. walaupun ketika itu kita merasakan kita tidak dapat menghadapi ujian tersebut tetapi sebenarnya kita boleh... cuma kita sabar atau tidak sahaja.. menghadapinya dengan keredhaan atau sebaliknya.

Dalam hadis Qudsi nabi menceritakan "bahawa Tuhan berkata" Akulah Allah, tidak ada Tuhan yang sebenarnya, selain Aku, maka barang siapa tidak sabar atas cubaanku, tidak bersyukur atas nikmatku dan tidak rela terhadap keputusanku, maka hendaklah dia mencari Tuhan yang lain daripada Ku."

Tetapi.. Ujian itulah yang menunjukkan bahawasanya tanda kasihnya Allah kepada kita seperti Nabi saw bersabda "Sesungguhnya antara dosa itu ada dosa yang tidak dapat ditebus oleh sembahyang, haji dan umrah hanya dapat ditebus dengan kerisauan hati dalam mencari nafkah hidup." (Riwayat Ibnu dan Abu Na'im dari Abu Hurairah).

Tuesday, October 21, 2008

Test otak anda

Posted by Faridatul at 5:26 PM 2 comments
I CAN READ IT! CAN YOU?
Ada sesiapa yg boleh baca ni?


(Mgnieukt kjiaan Cmabrigde Uinervtisy sseaipa upn bleoh mmbcanaya waalu hruufyna brterbaur kraena oatk ktia tiadk mngjea hruuf stau-prestau tpai mmebcaa preaktaan sceara mnyeulruh asalakn hruuf peratma jgua ynag trakehir bareda diteamptyna):-

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Keracunan Makanan

Posted by Faridatul at 2:08 PM 0 comments
Gara-gara tak nak membazir, aku panaskan la daging masak ungkep yang suri dh masak.. Buat ala-ala sate la kononnya..

Tanpa disedari, aku masukkan ke dalam bekas plastik putih dan terus masuk ke dalam oven.. Konon BBQ la kiranya..

Bila dh dipanaskan dalam 5 min, oven pun berbunyi "TING" menunjukkan sate panggang aku dh masak.. Apa lagi aku pun keluarkan untuk dijamu... sayang seribu kali sayang.. rupanya dh ade telur lalat..

Aku pun buang dua..tiga ketulan daging yang dihinggapi makhluk Allah itu.. Berserah pada Ilahi mungkin yang lain takde masalah. Aku pun makan keseorangan sebab cik dilah dh tido..cik suri plak tak balik-balik lagi.. Kalu ikut time makan, dh tak leh mkn ni.. tetapi memandangkan esok nk posa.. mkn la juga sebab satu hari ni aku tak makan pepe kecuali saki baki laksa semalam untuk santapan tengahari td.

Keesokan harinya (hari ni), lepas bersahur dengan segelas air sahaja(sbb bangun lambat dalam 5.30am).. aku pun segera mengambil wuduk.. perut rasa semacam dh..selepas menunaikan solat fardu tersebut aku pun bergegas ke toilet... warghhhh... K.E.R.A.C.U.N.A.N M.A.K.A.N.A.N!!

Jam 9.15pagi terkorban la puasa aku hari ini.... Kononnya mkn daging tu nak posa TAPI jadi sebaliknya plak! :-(

Thursday, October 16, 2008

Apa kes?.. Apa cer?.. Apakah?

Posted by Faridatul at 12:48 PM 2 comments
Apa kes?....

Apa Cer?...

Apakah?..

lepas ni..

Apa?..

A?..

Ini la bahasa zaman budak2 remaja sekarang. Memeningkan kepala..

SMS (Short message service) dan bertukar menjadi menjadi LMS (Long message service) @ PMS (Pening message service)

Antaranya :-

Skrg = skung
Oh = Owhh
dia = dye
pun = pong

dan banyak lagi bahasa2 yang memeningkan kepala den bila nak membacanya..

Wednesday, October 15, 2008

Robot main Bola....

Posted by Faridatul at 8:54 PM 0 comments
Agak sudah lama aku tidak join sebarang bengkel. Maklum la sibuk program lain. Ini pun atas ajakan k huda. Kalu tak aku pun tak tahu ade bengkel yang dikelola oleh kumpulan "pengencaman pola".

Robot main bola

Aku agak tertarik dengan perkataan "robot soccer". Siapa yang rasa agak2 kaki bangku, bola la main bola menggunakan robot tersebut.

Agak menarik robot-robot bergerak dalam kawasan padangnya sendiri untuk mendapatkan bola dan.. lalu menjaringkan ke dalam gol.

Antara perkakasan yang digunakan adalah robot, perisian simulasi, kamera dan strategi. Startegi yang digunakan setiap kumpulan adalah berbeza.

C Ohhh.... C

Dalam bengkel ini, kami ditunjukkan bagaimana untuk mengkodkan strategi tersebut menggunakan bahasa C.

Aku agak lama juga meninggalkan zaman C. Walaupun begitu, tetap seronok membuat kod-kod tersebut selepas beberapa tahun aku langsung tidak menggunakan C sebagai bahasa pengaturcaraan sebab bukan dalam bidang pengajaranku.

Tuesday, October 14, 2008

Student lama 'vs' Student Kini

Posted by Faridatul at 1:48 PM 2 comments
Kelihatan seorang pelajar yang amat aku kenali yang aku 'bengkek' bila berjumpa dengannya..

Sambil di pegang2 tombol pintu bilikku.. lalu aku menegurnya...

"haa.. awak cari siapa"..

"Cik.. aku nak minta tolong sket, aku ada soklan nak tanya.. Macamana nak setting ODBC. Aku punya sistem tak boleh link dengan database", jawabnya..

"Ohh.. senang jek..awak g check semula setting dia.. pergi kat..." jawab ku..

"Tapi cik, aku bawa laptop.".. celah pelajar tersebut sebelum aku habis menjawabnya.

"Saya ada bengkel ni. Ari ni dan esok. Mungkin awak boleh datang khamis." .. jawabku lagi. Sian tetap sian walaupun aku geram dengan dia ni.

'MAMPUS la.. takpe la cik... khamis aku dh present.. aku cari orang lain la.." jawabnya dengan marah sebab aku tidak dapat membantu..

"OK.." jawabku.. Kalu dia tak sebut perkataan "MAMPUS" dan "aku" tu, mungkin aku akan bantu jugak la lepas bengkel.. Aku pun dengan selamba masuk bilik dan dia dengan bengang terus ke mana entah la..

p/s--> dah 2 kali dia dtg jumpa aku.. nak minta tunjuk ajar.. tp sume dia kata tahu.. bila suh buat.. tak tahu.. pastu melawan plak tu.. attitude pelajar sekarang kekadang rasa nak tampar pun ada.. Gerammmmmm....

Monday, October 13, 2008

trailer FILEM JANJI untuk AGM JASA 2008

Posted by Faridatul at 1:51 PM 0 comments

Jemputlah ke AGM JASA pada 15hb november ini.. Nantikan kehadiran filem yang penuh misteri dan mistik ini..

Tuesday, September 30, 2008

Selamat Hari Raya

Posted by Faridatul at 9:01 AM 0 comments

Tuesday, September 23, 2008

Kembali menghidupkan blog yang sudah lama diabaikan

Posted by Faridatul at 10:16 PM 0 comments
Bismillahirahmanirahim...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani..

Sudah lama aku tidak menghidupkan blog ni.. lebih kurang setahun.. gara-gara aku terlalu sibuk.. Tapi insyaAllah akan ku cuba untuk mengaktifkan kembali menaip terutama tingkah laku manusia yang perhatikan selama ini...

Pergolakan politik yang berubah menyebabkan manusia berubah.. ada yang membuka topeng yang selama ini tebal dimuka, ade plak yang menyarung topeng baru, dan ada jugak menyarung topeng yang selama ini tidak pernah pakai gara2 untuk memperoleh apa yang dihajati.. itu lah manusia....

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea