Pages

Wednesday, November 30, 2011

Tak mau Makan nasi!!!

Posted by Faridatul at 1:00 PM 0 comments
Semalam cek kandunganku sudah seberat 2.8kg. Alamak!! kandunganku baru sahaja 35 minggu dah seberat itu.. minggu lepas hari rabu cek baru jek 2.245kg. Tak sampai seminggu berat kandunganku sudah melebihi 500g. Maklum la beberapa minggu ni asyik ada kenduri sahaja. Selera pun bukan main lagi skrg, berselera sungguh.

Ingatkan aku sahaja yang naik berat badan secara mendadak TETAPI kandunganku pun sama. Naiknya mendadak.. Kalu boleh tak mau la terlalu besar sehingga terpaksa menjalani pembedahan..

Patut la skrg ni pergerakan kandunganku skrg terasa sakit sket sbb dia pun dh besar dan mungkin pergerakannya terbatas.. heheheh.. itu andaian aku le...

Apa-apa pun plan aku dlm 3 minggu ni tak mau makan nasi. Dh bgtau pada suami tercinta sbb dia yang suka makan nasi.. aku follow jek... huhuhu... Hopefully dia mengerti akan perasaanku dan mengikuti plan yang aku aturkan ini... hehehe...

Bukan apa byk artikel yang aku baca mostly berat badan naik mendadak disebabkan pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi dan roti putih... :-(

Tuesday, November 29, 2011

Mggt test dan BP

Posted by Faridatul at 9:25 PM 0 comments
Semalam ke hospital HUKM ada appointment. Jam 7.45 dh bergerak dari rumah. Alhamdulillah semalam tak berapa jem so dalam 8.40 dah sampai di sana. Ingatkan aku orang yang terawal la datang rupanya aku merupakan orang no ke 8 sudah untuk appointment jam 9 pagi nnt.

Setelah mengambil berat badan, tekanan darah dan ujian air kencing, aku diminta ke bilik 11 untuk membuat scan sebelum berjumpa dengan doktor. Kebiasaannya tekanan darah aku normal tetapi pg tadi naik sedikit dari biasa. Bila ditanya pada nurse yang bertugas, dia kata mungkin disebabkan aku masih penat sebab baru tiba di situ kerana memandangkan bacaan bawah tekanan darah aku masih normal. Yang naik cuma bacaan atas sahaja.

Masa scan alhamdulillah apa yang dijangka oleh Dr Fadz mengsahihkan jantina kandunganku. Selalunya bila buat scan ngan Dr Fadz asyik baby menyorok jek tapi dengan scan yang lebih berteknologi di HUKM segalanya nmpk jelas.

Tapi yang sedeynya, setelah berjumpa Dr aku dinasihatkan agar membuat semula mggt test untuk membuat ujian air kencing sekali lagi jumaat ini. Kerana penambahan berat badan yang mendadak, Dr bimbang jikalau aku mempunyai kencing manis. Begitu juga setiap selang 3 hari aku diminta membuat ujian tekanan darah. Aku mohon agar mggt test dan tekanan darah dibuat di Poliklinik UKM sahaja memandangkan nk ke HUKM sedikit sukar.

Doktor membenarkan aku buat di Poliklinik UKM di bangi tetapi jikalau bacaan abnormal diminta segera ke sana. Katanya kandungan tidak boleh dibiarkan lama jikalau salah satu bacaan abnormal. Bukannya disebabkan aku mempunyai kencing manis atau darah tinggi sebelum ini tetapi sejarah keluarga yang mempunyai penyakit serangkai itu dikhuatiri aku juga mengidapnya dan disebabkan sejarah pernah gugur dua kali.

Apa-apa pun aku ikutkan saja apa nasihat doktor itu. Mudah2an aku dan kandungan ku selamat dan semoga kandunganku selamat dilahirkan dan dapat melihat dunia ciptaan Ilahi yang indah ini.. amin....

Artikel yang berkaitan berkenaan masalah yang timbut akibat penambahan berat badan yang berlebihan :-( http://www.amazingpregnancy.com/pregnancy-articles/863.html

Monday, November 21, 2011

Baby aktif bergerak di trimester ketiga

Posted by Faridatul at 10:41 AM 0 comments
Assalamualaikum..

Pagi ni terasa mengantuk sangat. Maklum la sejuk sehingga menyucuk tulang dibuatnya. Kebiasaannya jam 5 pagi aku akan terbangun sebab tendangan dari baby dalam perut tetapi hari ni disebabkan sejuk dan mengantuk yang teramat sangat aku terus terlena dibuai mimpi sehingga la sedar jam 6.30 pagi.

Minggu ni adalah minggu ke 34 kandunganku. Apa perubahan ketara yang aku perasan setelah masuk trimester ke tiga ni, baby banyak bergerak. Keaktifannya sungguh ketara. Tendangannya kekadangan menyebabkan satu badan aku turut bergerak sama. Segala kepenatan dan sakit-sakit sebelum ini yang dirasai seperti tiada langsung memberi ingatan kepadaku. Semuanya hilang. Yang ada perasaan gembira dan teruja dengan tendangan kandungan ku. Cam tak sabar jek nak tunggu kelahiran ku ini.

Walaupun perasaan takut dan resah menanti hari yang ditunggu-tunggu lebih kurang sebulan jek lagi ni, tapi aku buat2 biasa jek. Hanya padaNYA aku memohon agar semuanya selamat.

Suamiku pun turut teruja dengan keaktifan baby. Semalam kepala suamiku letak di perutku ini. Terasa seperti ditolak2 kepala suami ku. Suamiku cuba membuat eksperimen. Tangannya kula diletakkan di atas perutku. Sah la. Memang ditolak2 juga tangan suamiku dari perut. Agaknya baby kata " this is my territory" huhuhuh...

Thursday, November 17, 2011

si kucing yang degil

Posted by Faridatul at 2:36 PM 1 comments
pagi tadi selepas solat subuh, aku terlalu mengantuk. Segera aku pesan pada suamiku agar gerak kan aku dalam jam 7.30pagi. Tapi biasa la kerana terlalu mengantuk aku terbangun lagi 10 minit jam 8pg. Dah la aku ada kelas jam 9. kelas plak direct harini dari jam 9 hingga 4 ptg dan hanya ada 1 jam jek gap dari jam 1-2 untuk panjat tingkat 4, solat dan makan.

Kononnya dh janji ngan cik dilah nk makan sama jam 8.30pg. Tapi jam 8.30 pagi tu la aku baru keluar rumah. Dalam mengejar waktu itu, ada la seekor kucing yang duduk di tengah jalan. Yang pelik nya, masa aku tak lalu tadi elok jek duk tepi jalan, bila aku menghampiri area kucing tersebut terus dia berjalan di tgh jalan dan duduk di tengah-tengah jalan tersebut.

Aku segera horn dan bagi lampu tinggi pada kucing tu.. kucing tu leh tenung jek aku.. sakit hati dibuatnya. aku pun turunkan tingkat pintu dan jerit chus..chus.. tp buat dunno jek kucing tu.. geram plak dibuatnya... aku dah la pakai seat belt. malas tul nk buka. bila aku mulai kuar dari pintu pandai plak dia berlalu pergi dengan bersahaja... eee... sakit hati tul. tak pernah aku jumpa kucing yang degil sebegini.. bebel aku seorangan ke tempat kerja.. huhuhu

Tak dapat Tidur!!

Posted by Faridatul at 3:56 AM 0 comments
Jam menunjukkan pukul 4 pagi. Dari jam 2 pagi td terbangun hendak ke toilet sampai skrg tak boleh tidur. Dengan perut laparnya dan baby dalam rahimku menendang-nendang menyebabkan aku terus membuka astro dan laptop. Buka laptop sebenarnya hendak mencari artikel berkaitan sebab dan punca baby terlalu aktif. Risau juga kot-kot aku ada tersalah makan. Tapi tak pula jumpa artikel yang dicari.

Semalam aku MC. Doktor suh bykkan rehat. Nak kata terlebih tidur aku bukan spesis tidur berjam-jam. cukup time, bangun. Tapi yang pelik dari pagi sampai ke malam, tendangan kandunganku sangat menyerlah sehingga suamiku perasan dari jauh. Takde plak aku rasa ketika baby senyap seperti selalu. Macam tau2 jek ummi dan abinya ada kat rumah. So nak expose diri la tu.

Dengan harapan aku boleh tidur nyenyak sebab seharian baby aktif maka jam 11 mlm td aku sudah masuk tidur. Rupa-ruoanya jam 2 sudah dikejutkan. Biasanya jam 4.30am tanpa loceng pun aku sudah tahu masa tersebut sebab disekitar jam 4.30am aku mesti terbangun kerana ketidakselesaan baby bergerak menendang-nendang perut.

Bila berjumpa doktor kelmarin, dia tanya punca aku tak cukup rehat. Suami aku memberitahu aku tak cukup tidur. Doktor suh amik nap di siang hari. Tapi dengan kelas aku yang terlalu padat sem ni, dan lif yang selalu rosak, masa gap sejam antara 1-2pm hanya cukup untuk aku panjat tingkat 4, solat dan makan sahaja.

Rasa tak sabar menanti hari-hari yang bermakna itu. Rasa cam lama plak nk ke bulan 12 ni. :-)

Wednesday, November 9, 2011

Alhamdulillah,.. kandunganku sudah kembali normal kedudukannya..

Posted by Faridatul at 12:36 PM 2 comments
Bersyukur kepada Ilahi bayi dalam kandunganku kini sudah tidak lagi kedudukan songsang dan meniarap. Tadi masa scan di Poliklinik UKM, kedudukan kandunganku kembali normal dan mengiring.. Lupa plak nak tanya doktor mengiring ke kanan atau ke kiri.. Lagaknya cam aku jek yang suka tidur mengiring... hehehe...

Sepanjang minggu ni aku kerap mengalami kesakitan di perut.. Macam diserang angin dan perut tetiba mengeras. Tapi yang paling sakit adalah petang semalam apabila semua ahli floor di blok D ni sudah masing2 kembali ke rumah, aku masih lagi berada di opis walaupun jam menunjukkan jam 6 lebih. Sebelum balik aku ke tandas dahulu, disitu la sakit perut ku mula menyerang... agak lama juga aku di tandas sebab menahan sakit perutku yang mengeras... setelah ok aku kembali ke bilik opisku... Setelah kunci pintu bilik sahaja, perut ku mula mengeras kembali. Tapi kali ni lebih sakit dari tadi. Aku mula ingatkan ada gangguan ke apa ke.. aku mula membaca surah 3 qul dan ayat kursi... hampir 10 kali aku mengulang surah kursi tapi sket pun tak mengurangkan pada sakitku ini.. air mata mula berlinangan... aku gagahkan juga melangkah ke tangga dan setiap langkahku bersama linangan air mata...

setelah sampai di tingkah bawah, sakit berkurangan.. tapi bila smpai di kereta sahaja.. kembali menyerang.. kali ni lagi sakit dari tadi.. aku mula agak teresak2 menangis sebab tak tahu nak buat apa.. Rupa2nya ada satu kereta ni ada penghuninya.. aku dapat rasakan penghuninya menghala ke arah aku.. Rupa2nya kak goji bersama suaminya di kereta tersebut. Tapi agak kelakar iaitu sakitku tiba2 reda dan hilang setelah mendengar pertanyaan kak goji itu. " Fari sakit apa? Fari mengandung ke? ".. aku agak tersentak bila mendengar soalan k goji itu.. aku rasakan perut aku ni cam dah sarat beno tapi boleh plak soalan itu diajukan.. heheheh...

Setelah aku masuk ke kereta aku rehatkan diri dulu sebelum pulang.... dan Alhamdulillah aku kembali selamat sampai di rumah dan berjumpa suami tercinta untuk mengadu pengalamanku tadi.. :-)

Tuesday, November 8, 2011

7 Standard penyusuan

Posted by Faridatul at 1:44 PM 1 comments
1. Menyusukan bayi secara ekslusif dalam 6 bulan pertama. Bererti bayi tidak mengambil sebarang cecair atau makanan pejal. Dia hanya menerima susu ibu daripada payu dara anda.

2. Memujuk bayi menggunakan payu dara. Anda melakukannya agar bayi kekal selesa dalam memenuhi keperluan emosinya. Ini termasuklah menyusukan bayi untuk tidur.

3. Tidak menggunakan botol atau puting kosong. Jika perlu gunakan puting kosong, payu dara adalah alternatifnya.

4. Tidur dengan bayi untuk menggalakkan penyusuan di waktu malam. Kajian membuktikan bayi yang tidur dengan ibunya menyusu 3 kali lebih banyak berbanding bayi yang tidur berasingan.

5. Tidur ketika bayi tidur di waktu siang. Ambil masa untuk tidur sebentar (nap) dan pada masa itu susukan bayi. Rehat sambil menyusukan bayi adalah elemen penting dalam penyusuan susu ibu dan amat penting dalam mengekalkan ketidaksuburan di kalangan ibu yang menyusukan bayi.

6. Kerap menyusukan siang dan malam dan tidak terikat dengan jadual penyusuan. Bagi memastikan penghasilan susu kekal stabil, susukan bayi mengikut kehendaknya.

7. Elakkan apa jua amalan yang memerlukan anda berjauhan dengan bayi. Ini termasuklah penggunaan peralatan tertentu yang mengantikan peranan anda sebagai ibu. Ingatlah, apabila bayi sentiasa rapat dengan ibu, dia akan teransang untuk selalu menyusu susu ibu...

Nampaknya cuti 3 bulan bersalin jelah boleh amalkan 7 standard penyusuan ini.. :-(

Sumber diperolehi daripada Majalah PAMA keluaran Mei 2011 MUKASURAT 34.

MITOS Hamil - Dengar Boleh, Percaya JANGAN

Posted by Faridatul at 1:04 PM 0 comments
Aku kembali membelek2 majalah PAMA yang terdapat di bilikku ini.. Aku tertarik dengan artikel ini yang dikarang oleh Intan Jastina Jamaluddin di keluaran PAMA Mei 2011 di mukasurat 32.

Terdapat beberapa mitos yang telah disenaraikan dan penjelasan untuk diamati.

1. Kafein (Perlu Berwaspada)
- Teh dan kopi selamat untuk diminum selagi tidak mengambilnya lebih daripada 300mg kafein sehari. Jumlah ini bersamaan dengan 3 cawan kopi, 6 cawan teh atau 8 tin minuman kola.

2. Makanan pedas (Perlu berwaspada)
-Masih selamat untuk diambil sewaktu hamil. Namun, makanan yang terlallu pedas boleh membuatkan tidak berasa selesa terutama trimester kehamilan. Tambahan pula, ia boleh mengundang masalah pedih ulu hati.

3. Mentega kacang (Tidak sama sekali tidak boleh)
- Dipercayai memakan terlalu banyak kacang tanah ketika hamil boleh menyebabkan bayi yang bakal dilahirkan mengalami alahan terhadap kacang terutama sekali apabila ada ahli keluarga yang sememangnya menghadapi masalah alah terhadap kacang tanah.

4. Coli berdawai (Tidak sama sekali tidak boleh)
- Perubahan payu dara berlaku sepanjang masa di dalam tempoh kehamilan. Jika ada sesuatu memberi tekanan ke[ada tisu payu dara, boleh menyebabkan sakit atau terseumbat.

5. Seluar ketat (Perlu Berwaspada)
- secara umunya seluar yang ketat tidak pernah dibuktikan boleh membahayakan anda dan kandungan. Namun, ia bukanlah pilihan terbaik memandangkan ia boleh menyesakkan nafas dan mengundang rasa tidak selesa sepanjang memakainya. sama juga halnya dengan baju yang ketat.

6. aromaterapi (Perlu Berwaspada)
- sesetengah minyak pati berguna sewaktu hamil. Namun ada juga yang boleh memudaratan kehamilan. Jadi jangan gunakan sebarang jenis minyak uruta atau produk mandian yang mengandungi minyak pati tanpa mendapat pandangan doktor terlebih dahulu.

7. Cat (Perlu Berwaspada)
- Pastikan tugas mengecat tidak anda lakukan. kandungan cat boleh membahayakan bayi jika anda terlalu kerap terdedah kepadanya.

8. Jakuzi (Tidak sama sekali tidak boleh)
-tidak digalakkan sama seperti mandian air panas dan sauna. Hal ini kerana anda dan bayi akan berasa panas. Pastikan air yang digunakan untuk mandian tidak melebihi suhu badan.

9. Menaiki kapal terbang (Perlu Berwaspada)
- untuk 8 bulan pertama, adalah selamat untuk menggunakan perkhidmatan tersebut.

10. Seks (Pastinya Boleh)
- jika kehamilan anda normal, seks ketika hamil adalah selamat. Walaubagaimanapun, bagi yang menghadapi komplikasi kehamilan seperti pendarahan, gugur lebih daripada sekali atau uri bawah, adalah sebaiknya dielakkkan sehinggalah doktor mengesahkan anda selamat melakukannya.

11. Senaman (pastinya boleh)
- kekal aktif sepanjang kehamilan adan baik untuk anda dan bayi. Walaubagaimanapun perlu berhati-hati ketika bersenam. Elakkan senaman berisiko tinggi yang melibatkan bahagian otot abdomen. Dinasihatkan berhenti daripada meneruskan senaman setiap kali terasa penat atau terlalu panas.

12. Ubat Asma (Pastinya Boleh)
- adalah penting untuk mengawal asma ketika hamil. Bayi boleh bermasalah jika bekalan oksigen tidak cukup.

13. paracetamol (Perlu Berwaspada)
- ubat ini selamat untuk diambil tetapi lebih baik jika anda hanya mengambilnya di saat yang benar-benar memerlukannya.

14. produk pencuci (Perlu Berwaspada)
- selagi anda tidak melakukan kerja-kerja pembersihan di ruang terkepung di mana anda berisiko untuk menghidu wap. Dinasihatkan agar anda memakai sarung tangan sepanjang melakukan kerja-kerja mencuci rumah.

15. Ketuhar gelombang mikro (Perlu Berwaspada)
- memanaskan makanan di dalam ketuhar tidak mendedahkan ibu dengan apa-apa jenis radiasi. Jarang sekali kebocoran radiasi berlaku melainkan ketuhar gelombang mikro rekaan alama ataupun sudah rosak.

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea