Pages

Wednesday, June 29, 2011

Nvivo8 di Nilai

Posted by Faridatul at 9:12 PM 2 comments


Alhamdulillah telah selamat dua hari aku dan peserta yang lain berkursus dua hari di Nilai Spring Resort Hotel untuk mempelajari perisian Nvivo8 yang diajar oleh Dr Salleh. Dua hari yang diajar sedikit sebanyak dapat membantu dalam penyelidikanku nanti.

Perisian Nvivo8 agak mudah dipelajari dan agak mudah digunakan berbanding perisian lain. Keputusan untuk mendapat kan hasil keputusan dari data kulitatif seperti interview mudah untuk diklasifikasikan atau dikategorikan.

Walaupun aku merasakan Dr Salleh mengajar agak slow tp masih ramai yang agak terkial-kial menggunakan perisian tersebut. Ini mungkin disebabkan aku memang sudah biasa menggunakan komputer dan tahu akan hirarki bagi sesuatu data berbanding yang lain bukan datang dari fakulti IT.

Bercerita pula hotel nilai springs resort pula, hotelnya agak selesa. Makanan yang disediakan agak menyelerakan dan banyak pilihan. Hari pertama disebabkan kami keluar agak lambat untuk lunch dan ramai yang telah lunch b4 kami, so byk makanan dah habis. Agak mendukacitakan.

Tetapi hari kedua ni sungguh selesa sekali sebab aku merasakan hanya kami dari ukm sahaja yang berada di dalam cafe tersebut. Ni disebabkan hari ni merupakan hari cuti bagi N9 sempena menyambut isra' mikraj. So apa lagi, byk la mknan yang dimakan.

Tadi aku byk makan salad dan sup aje. Dua kali ulang makan salad dan sup sebab nasi yang disediakan bukan la tidak sedap tetapi tekak ku tak leh terima. Lauk2 hari ni plak bertemakan kambing. macam-macam masakan yang disediakan menggunakan daging kambing. Kalau la aku sihat, sudah pasti ku balun kambing-kambing tersebut.. hehehe

Esok pula akan sambung kursus spss. Otak ni cam nk jem jek. Mudah2 an malam ni dapat merehatkan otak dan dapat menerima ilmu baru esok.

Dr Salleh tgh memberi bengkel tentang nvivo

Antara peserta yang hadir.. tak ramai pun dalam 25 shj berbanding kursus nvivo yang lepas..

Kawan-kawan guru IT yang sama join kursus nvivo

Laptopku dengan perisian nvivo dibuka beserta spek mata ku.. hehe

Monday, June 27, 2011

Terung goreng tepung

Posted by Faridatul at 9:23 PM 0 comments
Ini pertama kali aku buat terung goreng tepung. Suamiku telah beli 3 biji terung dua minggu lalu untuk bakar di morib minggu lepas. Disebabkan makanan yang banyak di morib jadi tak jadi bakar terungnya.

Hari berganti hari, terung masih tidak dimasak2 sehingga la kami balik kampung sabtu lepas. Petangnya mak buat kudapan cucur durian baki dari pagi tadi. Disebabkan sedikit cucurnya, dan adik aku baharin baru balik dari kerja ingin kudapan ptg jadi aku pun terpk idea kawan seopisku tentang terung goreng tepung. Apa lagi terus aku goreng. Leh tahan juga rasanya. Angkat sekali dan hidang terus habis. Tak sempat nk tunggu terung seterusnya masak.

3 biji terung tak cukup ditambahkan lagi dengan tempe goreng. aku potong nipis2 dan makan ngan kicap cili. Nyum2....


Sunday, June 26, 2011

Makan-makan lagi di rumahku

Posted by Faridatul at 11:42 PM 4 comments
Disebabkan tdak puas makan ikan di bagan lalang jumaat lepas, aku pun cadang nk masak ikan siakap 3 rasa sendiri. Plan sebenar nak ajak ramai tetapi memandangkan rumah yang agak berselerak aku hanya jemput dilah dan pijah sahaja.

Makna taknya, tiap2 malam sekarang ni aku lepas magrib jek dh masuk tido. Then sabtu balik rumah mak dan pagi tadi ada bengkel Pra LI.

Aku hanya mengarahkan pijah dan dilah untuk sediakan bahan2 masakan. Aku hanya mencampakkan bahan2 yang telah disediakan ke dalam kuali.



Udang dan sotong goreng tepung

Ikan siakap (econsave) masak 3 rasa

Ikan siakap (econsave)masak stim

Sayur campur goreng
Mangga sebagai pencuci mulut

Bengkel Pra- LI

Posted by Faridatul at 5:49 PM 0 comments
Aku dijemput untuk menjadi tenaga pengajar Kursus Permodelan Bisnes untuk para pelajar yang akan menghadapi Latihan industri pada bulan september nanti.

Sepatutnya bengkel bermula jam 8.30 sehingga 10.30 pagi untuk seisi ssdam tapi maklum la hari ahad ramai pelajar yang datang lewat gara-gara bangun lebat. Dalam jam 9.15pg baru mereka datang. Walau bagaimanapun bengkel ssdam harus dihentikan dalam jam 10.30pagi kerna jam 11pg akan bermula pula bengkel untuk asp.net yang akan diberikan oleh IBM.

Walau bagaimana pun aku telah menghabiskan bengkel pada jam 10.45pg gara-gara mereka sudah lupa untuk untuk membuat rajah kontek, DFD, dan ERD.

Aku dapat pelajar kumpulan jabatan TK. Dalam ramai2 pelajar TK, hanya ni sahaja yang wujud dalam kelas tu.. hanya 3 kumpulan sahaja dan kesemuanya pelajar cina.. Mana pelajar melayu?? entah la...

Kump yang dapat menghasilkan rajah kontek dengan cepat berbanding kump lain.

Kump 2

Kump 3

Friday, June 24, 2011

Makan lagi di bagan lalang

Posted by Faridatul at 11:35 PM 0 comments
Sotong goreng tepung

Ikan siakap 3 rasa

Sup sayur

Pepahat masak cili api

kerang bakar
habis depa makan makanan tadi


Kepala ikan feveret cik Dilah

Cik dilah dah tak tahan menatap makanan.. tak sabar2 nk makan la tu


Monday, June 20, 2011

Mandi manda di PD

Posted by Faridatul at 5:47 PM 0 comments
Di pagi ahadnya, mak aku beriya2 dh tanya nk mandi kat PD. Nampak gayanya kena checkout awal la then g PD. Jam 6.45 setelah solat subuh, apa lagi, aku dan mak pun segera menyiapkan makan pagi. Kalu lamabt siap nnt lambat pula nk geraknya.

Nasi semalam masih berbaki separuh periuk. Pe lagi aku pun masak ajelah nasi goreng. Telur ayam telah siap2 dibawak dari rumah, ku goreng telur mata kerbau. sosej yang berbaki lagi sepaket pun turut dihabiskan juga. Yang tak habis ikan dan juga ayam.

Setelah semua habis makan, aku segera menyiapkan pakaian2 ku, manakala ateh mengemas ruang tamu yang berselerak dan mak pula membasuh periuk2 yang digunakan. Yang lain2 taknak mandi terutamanya mak ku..katanya nk mandi nnt kat PD. hehehe.. beriya sungguh nk mandi pantai.

Jam 9.45 kami bertolak setelah selesai mengambil pemandangan di situ dan telah selamat tiba lebih kurang jam 10.30 dengan melalui area sepang dahulu. Sampai -sampai disana apa lagi.. mak terus ke pantai menikmati pasir pantai. Kata abah, hampir 27 tahun mak dan abah tak menjejaki kaki ke pantai.. aduhai sedey plak dgr. Aku dr lepas tamat belajar boleh dikatakan tiap2 bulan ke PD. huhuhu. Rasa bersalah plak dlm hati ni tapi seb baik dh dibawakan juga. Patut la mak aku beriya2 dari rumah hari sabtu tu suh adik ku bawak baju nk mandi pantai sedangkan takde plan nk g PD sebenarnya dan keadaan di pantai morib pun dh aku maklum tak sesuai tuk mandi..

Suamiku, fadzli, ila dan ateh meneruskan aktiviti seronok mereka dengan menaiki banana bot. jeles tul aku. Mak cam teringin tapi bile suh join sama, ini pula ayat yang keluar dari mulut mak ku " kalu terjadi apa2 kat mak kat tgh laut tu, tak pasal2 plak mak glamour nnt"... huhuhuh.. best tul ayat mak aku ni.. sabo jelah.

Abah hanya menikmati pemandangan dari atas sahaj sebab tak larat nk berjalan-jalan. Tapi aku sebenarnya seronok dapat membuat aktiviti seperti ni. Kalu ada semua adik beradikku join sama bersama anak buah tujuh orang lagi syok...






BBQ di rumah persekutuan Pantai Morib

Posted by Faridatul at 5:25 PM 0 comments
Tahun lalu aku telah book rumah persekutuan di Pantai Morib untuk sabtu lepas (18 jun 2011). Harganya murah sahaja iaitu rm50 untuk bilik berkembar. Rumahnya agak selesa. Terdapat 2 bilik yang mana setiap bilik mempunyai toilet nya yang sendiri.

Dirumah itu juga terdapat ruang tamu yang cukup selesa yang mempunya sofa, TV dengan chanel asas astro, dan juga meja makan.

Dapurnya juga hampir cukup lengkap. Aku sebenarnya tahu daripada pembacaan blog orang lain mengatakan peralatan memasak cukup lengkap tetapi tidak pula mendapat detail apakah yang ada dan apakah yang tiada. Jadi aku membawa semua peralatan memasak iaitu periuk, kuali, sudip, cerek, rice cooker dll.. Tetapi rupanya benar la apa yang aku baca dr blog2 tersebut. Memang cukup Lengkap. Set pinggan mangkuk, sudu, garpu, cawan gelas, juga air semua disediakan. Periuk memasak, kuali, sudip, senduk juga disediakan. Tak lupa juga untuk potong memotong, pisau dan tempat memotong pun ada. Yang lagi best, rice cooker, cerek elektrik, dapur yang lengkap dengan gas, dan peti ais. Cukup lengkap semuanya.. cuma kuali tu agak kecil sedikit. Nasib baik bawak yang besar leh aku buat nasi goreng di pagi ahad. Tapi kalu tak bawa pun tak mengapa sbb periuk ada 2 jenis iaitu satu yang sedang dan satu lagi yang besar...

Sampai disana jam 7 ptg sebab suami ku ada kerja di pejabatnya. Jam 4 baru sampai dirumah. Nak mengemas2 barang jam 5 lebih baru kami berangkat dengan dua buah kereta iaitu keretaku sendiri dan kereta bapaku yang dipandu oleh fadzli.

Jam 8 kami pun memulakan BBQ. Ada ayam, udang, sotong, ikan, sosej dan kambing. semua telah diperap terlebih dahulu kecuali udang dan sosej. Daging kambing tu telah diperap oleh orang Jaya jusco..hehehe

Memandangkan yong sekeluarga tak dapat hadir, maka ikan tidak lah kami bakar memandangkan takut membazir pula nnt. Ayam pun yang mempunyai dua bekas hanya dibakar satu bekas sahaja. Yang selebihnya simpan dalam freezer peti sejuk.

Aku tak banyak membantu suamiku tuk membakar. Fadzli, abah, dan ateh sibuk membantu suamiku. Manakala ibu dan ila sibuk membantuku di dapur menyiapkan minuman dan juga air asam pencicah. Aku pula sibuk menyiapkan sup sayur kaki ayam. Ayam dan kaki ayam telah ku rebus dari rumah. Sampai di sini aku hanya memasukkan sayur dan garam sahaja ke dalam sup tersebut.

Alhamdulillah masing-masing kekeyangan. Suami ku pula malam tersebut tak dpt nk tidur lena. Walaupun aircond dan kipas dipasang, dan aku sudah kesejukan, suamiku masih kepanasan. Nilah gara-gara makan daging kambing yang byk besertakan air kopi yang kaw... hehehe





Monday, June 13, 2011

Mempelam lagi...

Posted by Faridatul at 1:51 PM 3 comments
Baru je kejap tadi iza tpon aku katanya nk bg mempelam.. Mak ai..rezeki sungguh.. Alhamdulillah.. smlm dapat mempelam dari mak mertua ku. Dan hari ni dapat mempelam dari iza plak.. mempelam epal yang besar2 dan baunya sungguh menyelerakan.. Buah ni dari pokok kampung iza kat melaka.. Thanks a lot iza..

Kena fikirkan semula mempelam ni. Samada hendak dimakan bersama kuah rojak yang dibeli oleh pijah buatku mlm td atau hendak dijerukkan juga.. hehehe.. Tapi rasanya yang kali ni nk mkn begitu saja. Masuk peti sejuk pastikan buah sentiasa awet muda.. heheheh...

Jeruk...

Posted by Faridatul at 10:14 AM 0 comments
Malam tadi aku dan suami sibuk membuat jeruk. Kalu ikutkan plan asal, jumaat lepas suamiku akan mengikuti adik iparnya untuk balik ke kampung. Hampir 2 bulan tak balik pahang. Tetapi memandangkan kesihatanku yang teruk kebelakangan ni, tak sampai hati plak suamiku untuk meninggalkan ku keseorangan dirumah atau hantar ke rumah ibu ku di selayang.

Tak sangka adik iparku telefon smlm katanya mak mertuaku kirimkan barang. Rupanya2 mak mertuaku kirimkan mempelam, jambu keling dan jambu air. Memandangkan aku tak boleh makan byk mempelam tersebut, so aku pakat ngan suami nk buat jeruk kecuali jambu air. So semua jambu keling dan mempelam dijadikan jeruk.

Inilah hasil buah yang telah dibotolkan dan direndam dengan air garam. Terdapat 4 botol kesemuanya iaitu jambu keling, kulit mempelam, mempelam epal (berwarna kekuningan dan mempelam panjang (kehijauan muda).

4 botol buah yang telah dijerukkan..

Inilah mempelam2nya.. separuh telah dipotong oleh suamiku..

Paksa rela bertungkus lumus memotong mempelam...

Kulit mempelam yang hendak dijerukkan juga...

Inilah hasilnya...Tak sabar nk ganti ngan air gula plak then makannn...Nyum2..

Friday, June 10, 2011

coklat sudah menanti...

Posted by Faridatul at 12:28 PM 8 comments
Alhamdulillah.. 4 hari ateh iaitu adik bongsu ku menetap di rumahku kerna cuti sekolah ni ada beberapa kerja sekolah yang perlu bantuanku. Lagipun ateh akan menduduki peperiksaan stpm tahun ni.. so kena la rajin sket. Masa mula2 dia nak masuk stpm semua bangkang termasuk la aku. bukan tak dpt tawaran lain.. pelbagai tawaran diperolehi tapi nk juga dia buat stpm.. Matrikulasi perakaunan dapat.. diploma perakauannan pun dapat..tp sume ditolak.. ntah la.. bende yang lalu usah diungkit lagi.. biarla dia buat yang terbaik tuk stpm dan terbaik tuk haluan hidupnya sendiri...

Aku ingatkan minggu lepas yang diberi MC 3 hari tu adalah hari yang paling teruk dalam hidupku semenjak beberapa bulan ni tapi minggu ni ku rasakan paling teruk.. alhamdulillah dengan kehadiran ateh, beban ku dapat la dikurangkan.. dan sekurang2nya ade teman aku dikala di opis atau di rumah ketika suamiku masih tidak pulang dr tempat kerjanya...

minggu depan plan untuk berkelah di pantai morib. Rumah persekutuan telah aku book dari tahun lepas lagi. selasa ni besday saiful anak sulung kakakku yang amat suka sekali coklat yang aku buat sendiri. Tapi memandangkan kesihatan yang menghalang aku dh bgtau awal2 pada kakak ku bahawa aku tak dapat nak membuat coklat atau sebarang kek.

Tapi semalam ateh beriya2 nak buat coklat katanya nak bg bestfriend dia sekali... akhirnya sepulangnya dr tmpat kerja, aku pun singgah di kedai yummy bakery untuk membeli bahan2 buat coklat. Sesampai di rumah terus ateh buat coklat. Kali ni buat yang senang jek iaitu coklat oreo dan crispy coklat. coklat2 yang berinti2 ni aku malas nak buat... lagipun 2 bende ni boleh diserahkan pada ateh jek sbb aku dh ajar sumenya. Lagipun masa pun singkat sbb lepas magrib aku terus hantar balik ateh ke rumah mak di kepong.

Alhamdulillah sebelum magrib coklat dh siap sumenya dengan 1 kilo milk coklat. ateh bawak pulang 2 bekas coklat. 1 bekas berisi 5 coklat oreo untuk anak2 alang dan satu lagi bekas berisi 8 coklat oreo dan 3 coklat crispy berbentuk love untuk kawan2nya. yang bekas tuk kawan aku saja siap2 sealkan. heheheh...

yang selebihnya akan dimakan pada minggu hadapan di pantai morib nanti... :-) Moga2 perkelahan minggu hadapan tiada yang menghalang...aminn

Friday, June 3, 2011

Bosan...

Posted by Faridatul at 3:43 PM 0 comments
Minggu ni langsung tak masuk opis... dalam 3 hari telah diberi MC dari rabu lepas, aku hanya makan ubat, muntah, makan. Lepas dh bosan tgk tv so kejenya tidoo... huhhu.. nak buat kerje rumah pun dh x larat.. sakit sana sini.. Maklum la usia dah meningkat..

Dolu-dolu boleh la dalam satu masa beberapa tugasan boleh disiapkan..ni jalan pun terpaksa slow.. Macam orang pantang plak dah rasanya... hahaha

"Ya Allah, aku mohon padaMu agar diberikan kesihatan dan berikanlah yang terbaik buat diriku.. sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui dan Maha Mengasihi hamba2 Mu"..aminnn

Wednesday, June 1, 2011

ikhlas

Posted by Faridatul at 6:32 PM 2 comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah dapat juga aku menaip blog setelah beberapa hari yang amat memenatkan.
Perjalanan balik ke kampung yang merupakan perjalanan jauh amatlah tidak sesuai buat diriku yang tidak berapa sihat ini.

Tetapi apa kan daya kerna ada hal penting keluarga sebelah ibuku terpaksa jua aku gagahi bersama suami tercinta. Kami berempat iaitu aku bersama suami dan ibubapa ku pulang ke kampung ulu kenas, perak pada petang ahad setelah balik dari kenduri kawen adik bongsu suri di banting. Perjalanan dari bangi ke banting kemudian ke selayang dan terus ke perak amat la memenatkan dengan kondisi kesihatanku sekarang.

Tetapi alhamdulillah hal kampung telah selesai. Aku terpaksa menambah cuti memohon cuti sehari lagi pada hari selasa memandangkan aku merasa amat lemah sekali pulangnya dari kampung pada jam 1 pagi selasa. Malangnya selasa ptg aku mengalami muntah2 dan ada beberapa kondisi yang aku takut.

Pagi tadi berjumpa doktor dan akhirnya doktor telah memberi MC padaku sehingga jumaat. Maknanya sepanjang minggu ini aku langsung tidak masuk ke pejabat. Kelas hari ni dan jumaat terpaksa dibatalkan. Meeting ptg ni pun terpaksa ditangguhkan memandangkan meeting tersebut hanya di hadiri oleh 4 orang sahaja. Jadi mereka mohon untuk semua hadir. Kalau ikutkan aku, teruskan tanpa diriku lagi bagus..heheheh

Cumanya hari ini aku terlintas untuk menaip mengenai I.K.H.L.A.S. Tidak dinafikan perempuan ni byk bercakap. Itu la sebabnya perempuan ni mudah masuk neraka. Tapi walaubagaimana pun, cuba la kita untuk ikhlas dalam perbuatan atau pekerjaan yang kita lakukan daripada kita hanya mendapat penat dan letih sahaja.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” (Hadis Riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

Semua orang tidak hanya perempuan kalu diberi tugasan yang kita tidak gemari bermacam-macam tohmahan dan cacian kita berikan. Kita tidak dapat menerima tugasan tersebut tetapi untuk menolak kita tak mampu. Jadi sebagai seorang perempuan yang banyak mulut apa lagi, leteran dari a sampai ke z la jadinya. Kalu ada suami, suami la tempat kita jadi leteran. Kalu ada kawan, lagi best agaknya... bertambah2 perisa dibubuh untuk untuk menyedapkan cerita sakit hati masing-masing. Benda ni memang tak dapat lari dari seorang wanita termasuk diriku sendiri.

Tapi bagaimanapun, mohon la doa kepadaNYA semoga kita ikhlas dalam pekerjaan tersebut dan semoga dinilai olehNYA... ikhlas ni sukar untuk dinilai. Hanya ALLAH sahaja yang boleh menilai keikhlasan seseorang...

So, mari la sama-sama kita mohon agar dibersihkan hati kita dan semoga kita ikhlas dalam melalukan sesuatu pekerjaan samada suka ataupun tidak. Elakkan perasaan riak dan takbur dan semoga Allah menilai setiap perbuatan kita...aminnn...

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea