bila aja aku dpt mesej facebbok dari penyelia taska a.k.a mama susuan wafiy ni.. ni mesti ada cerita pasal wafiy kat taska... aduyai... setiap kata2 yang akan appear kat komputer ku macam menunggu sesuatu yang teramat berat..
wafiy seorang anak yang bijak.. tak dinafikan.. huhu.. ye lah mak mana yang tak nak puji anaknya sendiri.. suka bertanya, suke menolong membuat kerja rumah, apa yang dibelajar di taska akan direpeat di rumah.. aku bersyukur sbb taska yang aku pilih ini bagus dari aktiviti yang membina fizikal, keyakinan diri dan mental..
wafiy juga seorang yang berkeyakinan tinggi cuma dia lebih berhati2.. dia agak gayat orangnya jadi kalau tempat yang tinggi dan berlubang sebelum dia jalan dia akan pastikan orang lain jalan dulu then kalau takde masalah then baru dia dgn konfident nya jalan... huhuhu.. itu la ciri anak ku sorang ni.. adik dia waiz lain plak.. ok.. bab waiz nnt citer...
Tapi semalam bila penyelia taska megadu wafiy buat kawan aku tanya kaedah macamana dia buat tu.. di bawah adalah mesej dr penyelia...
"Salam fari... Sibuk? Maaf la nak report lg. Td wafiy buat budakA dgn kerusi. Dia buat kerusi tu jatuh atas budakA. Huhuhu....."
then aku tanya macamana plak kerusi tu boleh jatuh atas dia.. jawapan penyelia...
"Mula2 dia main kerusi tu. Pastu kerusi tu jatuh kat dia. Then dia experimen kat budakA lak."
aik... anak aku angkat kerusi macam gaduh ke.. terkejut gak mulanya then bila tanya betul2 macamana dia buat kerusi jatuh tu ni jawpan penyelia taska...
"Dia tak angkat. Cuma tarik penyandar tu bg jatuh kat budakA. Agaknya dia nak tgk mcmn ketusi tu blh jatuh atas dia mula2."
nasib baik la kerusi budak2 yang kecik tu dan kerusi plastik. budakA tu pun tak nagis.. kesian ngan budak A tu sbb setiap kali wafiy sampai ke taska mesti disambut dengan gembiranya oleh budak A ni.. tapi apa tah hangin wafiy ni dengan budak A.. ekadang ok kekadang camni la... tp biasalah budak kan....
Tapi wafiy ni memang jenis yang suke bua ekperimen.. kalau dia sendiri jatuh kat rumah dari sofa dia akan buat semula then kekadang saja jek cari port lain tuk jatuh.. ntah la apa yang dibayangnya.. agaknya tgh buat ekperimen yang mana sakit lagi kot.. hahaha.. ntah la..
Tapi balik petang smlm aku bebel2 dia tau plak aku marah dia dan dia pun diam dr hari kebiasannya rancak.. dia cuba alihkan aku dr topik tersebuh dah siap sebut "da.. dah".. amboiiii... bila abi suh minta maaf diambilnya tangan untuk minta maaf.. tp tu la.. esok lusa wat lagi...
Teringat plak kata2 mak aku kat aku dulu2.. "Hari ni minta maaf esok wat lagi... huhuhu" ok la minta maaf kalau esok buat lagi esok plak minta maaf.. takde la dosa bertimbun.. hahahaha
topik ni aku buat diskusi di wall fbku.. banyak info yang menarik yang diperolehi.. jadi kajian kes plak anak aku ni... hahaha...
Ilmu 1...
ini adalah jawapan dr nur huda berkaitan umur wafiy 2 tahun setengah...
OK. dr aspek pkembgn kognitif 2thn, mereka dikatakan 'centered',belum mampu bfikir logik. masa ni pkembgn fizikal pun dah bnyk bkembg baik (bjalan, lari, mcapai). kak,dlm pkembgn emOsi pula, waktU ni wafiy berada dlm stage AtoNOMi vs Ragu ragu. jd dia cenderung uTk test pgerakan fizikal via Trial&Error. waktu ni mula show their atonomi dgn bebas mahu buat tugas seperti org dewasa even tugas yg tdk sesuai dgn kemampuan
Perlu diingat juga bhw wafiy skrg sudah menjadi 'abg'. Sy suka pd pendekatan prof rozieta supaya memberikan tugas yg mampu mendidiknya sifat tangunggawab sesuai dgn kemampuan diusianya. Cth: masuk baju dlm bakul, sama2 ibu tlg angkat kain, tutup pintu, buang sampah ke dlm tong. Ini sy attachkan senarai task yg appropriate mengikut usia.Moga membantu ya
Sy suka juga berkongsi secara teorinya mengenai jgn biasakan ditegah atau mention NO, JANGANpd usia aktif begini. Kita sbg dewasa yg perlu sediakan alternatif selamat bg gantikan aktiviti yg kita larang. Cth: kita larang anak main pisau di dapur, but don't mention 'No, nanti luka'! Y not kita ganti guna alternatif lain seperti guna pisau mainan potong gulungan daun PLUS beri reason yg KONKRIT secara kasih syg. CTH lain: dia nak bw air sendiri, kita risau takot tumpah pecah. JIKA kita terus menegah dgn 'no, nanti tumpah', makanya kita telah membina persepsi awal negatif dlm MINDA BWH SEDAR (unconscious mind) mereka. Confirm mesti air tu tumpah. Y not kita replace dgn cwn plastik then let him independently bring the water sambil beri motivasi positif 'hati hati sayang'.
dan Ilmu 2..
kredit to suri berkongsi link ini..
" Characteristics of Two (and a half) Year Old Behavior"
aku suka ayat dia ni..
" Louise Bates Ames also discusses this theory of child development in her book Your Two-Year-Old: Terrible or Tender. Disequilibrium is the half year period before a child’s birthday, (in this instance from 2 1/2 until 3 years old) where children are confused, emotional, temperamental and may have difficulty completing tasks that they previously have easily accomplished. They then move into phases of equilibrium where they seem to have “got it all together”.
0 comments:
Post a Comment