Pages

Monday, February 21, 2005


Pindah Rumah Baru

Posted by Faridatul at 2:31 PM

Assalamualaikum..


Hari ini hari yang membosankan. Kenapa??? Aku tahu apa jawapan untuk menjawab soalan tersebut, Ini kerana aku sudah kepenatan selama 2 hari sebelum ni. Maklum la mak ayah ku pindah rumah. Kami tidak lagi menetap di kg sri cendana...tetapi sudah berpindah ke Intan Baiduri.


Intan Baiduri..oh..Intan Baiduri. Selama 2 hari ni aku dan adik beradik yang lain bertungkus lumus mengangkut barang2. Barang yang banyak itu diperbanyakkan lagi oleh barang2 khazanah turun temurun nenek moyang mak aku...(harta pusaka mak aku). Harta pusaka mak aku ni tak boleh disentuh walaupun tak leh guna. Aduh...entah le. Aku pun tak tahu mak aku nak simpan lagi buat apa.


Yang kelakarnye..ade la bantal pengantin masa mak aku ni kawen ngan ayah aku. Ala..bantal petak kecik tu. Tapi berisikan kabu. So...kire mahal la kononnya. ade cadar pengantin mak aku ni. Biasa la orang dulu-dulu kalu cadar pengantin pakai cadar baldu. Begitu juga mak aku, bersulamkan tekap tangan (jahit sulaman ngan tangan). Gara-gara tak bagi anak2 pakai disimpannye dalam almari supaya kami tak usik. Masa nak kemas baru-baru ni ..kemas punye kemas...alahai siannye, kain cadar yang disimpan itu sudah menjadi hak milik makanan si kenit. Sang Cik T dan Sang Cik Li.


Apa lagi mengamuk la mak aku. Tapi sarung bantal dan kipas dapat diselamat lagi dr habuan Cik T dan Cik Li. Aku pun meminta kebenaran nak guna untuk diletakkan di dalam kereta. Nampak comel. Ingatkan dengan kejadian yang dah berlaku..boleh la aku dapat apa yang ku inginkan..alahai..still tak dapat gak. Mak aku kata "tak pe, boleh guna lagi nanti masa korang kawen". Nak gelak pun ade. Takan nak guna kot benda tu semata-mata. Ayah aku pun dah malas nak masuk campur hal "harta pusaka" mak aku ni.


Itu la orang tua-tua, kalu barang harta pusaka memang jadi barang kesayangan. Tapi bila lepas ke tangan anak...lain plak jadinye. Sape yang salah...????


Tapi bila ku renungkan dalam-dalam, ku pikirkan sehabis masak, ku cuci sehabis putih, baru ku tahu... kenapa orang pompuan suka simpan barang harta pusaka. Mana tak nye, sebab sudah jadi tabiat di suai muda. Cuba anda pejamkan mata seminit dua, pikir kan dan renungkan diri anda, ade tak anda suka menyimpan barang2 walaupun barang tersebut kecik kementot je di usia sekarang. Ha.... kalu ade, SAH...anda sudah mendapat penyakit yang serius iaitu bakal juga menyimpan barang pusaka..walaupun pusaka nye entah kat mana letaknye... kuang kuang kuang

0 comments:

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea