Pages

Wednesday, January 28, 2009

Air soya Freshh

Posted by Faridatul at 2:55 PM
Semalam mengemas dapur.. tetiba jumpa pula kacang soya yang beli tahun lepas. Walaupun tahun lepas akhir2 tahun dah jugak, so masih elok.

Daripada menunggu daripada kacang soya tu buruk, aku pun terus mengambil penapis dan basuh2 kacang soya dan rendam dalam periuk. Kononnya pagi esok lepas subuh nak masak.

Pagi tadi aku bangun, tetiba kemasalan melanda. Aku terus bersiap2 untuk pergi kerja. Hanya menukar air rendaman kacang soya supaya kacang tidak berbau busuk.

Tengahari waktu lunch hour, aku curi balik rumah. Lepas makan laksa yang dibeli dr unikeb, aku pun terus mem'blender" kacang dan masukkannya ke dalam periuk. Nyum...

soya yang sedang di blander dan ditapiskan ke dalam periuk

soya yang telah ditapis.. sedang tunggu untuk dimasak


Satu periuk besar dapat, tapi sayangnya lepas dh siap masak hanya tinggal separuh. Ini gara2 air soya melimpah kerana gara-gara aku nk tgk berita pasal halangan demo kematian lelaki india (entah apa namanya) yang mati dalam tahanan polis. Air soya ditinggalkan begitu saja tanpa memperlahankan api.. huhuh... padahal kejap jek tuh. wawawa... :-((

hampas soya yang akan dijadikan baja kompos

ini lah hasilnya..baja kompos hasil dari hampas kacang soya..huhuh


5 comments:

xara said...

wow..nak soya!!

saya rasa ada kaedah lain memanfaatkan hampas soya tu supaya habis soya, sepah tidak dibuang begitu saja..

Faridatul said...

apa kaedahnya suri... selain menjadi baja kompos.. huhuhu

KakChik said...

lamanya peram kacang soya tu, SETAHUN! sib baik tak tumbuh jadi pokok, hehehe tapi pandailah cik fari buat air soya, lain kali boleh la sediakan untuk kakchik ya.

Faridatul said...

hehehhe..ala ka chik. senang jek buat air soya ni..cuma kena pastikan ade penapis kain tu kalu tak cam kiteorng la smlm kena tapis 4-5 kali sbb serbuk halus tu masih ade.

Penapis kain dulu tuh mana tah menghilangnya... huhuhuh

Anonymous said...

salam..sedap air soya kak fari..menjilat jari.. walaupun dpt rase sikit je..tp memang best! hehe terima kasih k.fari..nak tunggu air asam boi pulak..

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea