Pages

Tuesday, June 4, 2013

Wafiy dan perkataan

Posted by Faridatul at 9:41 AM
Semenjak sebulan yang lalu banyak sudah perkataan yang diucapkan oleh wafiy.. kekadang perkataannya jelas disebut dan kekadang perkataannya mcm ada bunyi pelat baby... huhuhu... ntah la..

Tapi perkataan yang sering mula2 disebut adalah panas... paling ketara kalu susu yang diberi padanya panas sedikit dr biasa.. di tolaknya susu tersebut dan sebut panas.. dan kekadang kedengaran anas... kalu diberi susu dan dia tolak atau baling botol dengan menyebut panas atau anas.. maknanya ummi kena buat lain la... nak tunggu sejuk lambat sgt.... kena bahagi dua dan tambah air masak sejuk dlm tu.. ni ikut perangai abi la ni tak boleh minum atau mkn bende2 panas... ummi wafiy suka bende2 panas... orang tua2 kata kalu suka makan makanan panas, orang tu panas baran dan kalu suka makanan atau minuman sejuk orang tu penyabar.. hahahah.. aku no komen...

ada sekali tu aku tgh menggosok baju... wafiy berteriak nk seterika... dia ingat ummi tgh main gosok2 kot. so apa lagi aku dukung aje dia.. baju yang baru tgh seterika kan masih panas.. aku ambil tangan dia dan letak kat baju abi yang baru tgh gosok.. apa lagi.. anas.. anas.. la katanya... lepas tu setiap kali dtg tgk aku gosok baju kat bilik aku kata nk ni.. sambil tunjuk saterika.. dia akan geleng kepala... dan sebut anak... anas.... maksudnya taknak.. panas... hahahah

baru2 ni.. cik mije bersama aku sekeluarga ke kenduri anak prof ko kawen... dan ada la goodies dapat dr kenduri kedua dr kenduri kawen kawan abi wafiy ni dlm bentuk kaca.. wafiy asyik2 membaling aje botol kaca tu.. cik mije sebut jangan nnt pecah.. so semenjak hari tu.. setiap kali dia baling apa sahaja.. mesti disebut pecah... kekadang jelas dgr bunyi pecah dan kekadang bunyi cah aje... dan selain tu tumpah.. yang tu mmg dr dulu aku asyik marah wafiy menumpahkan air susu..cuma lately ni baru dia gemar menyebut perkataan tumpah dan pecah...

alhamdulillah.. kat taska mengajar wafiy membaca doa... kekadang nk makan tu abi dan ummi wafiy lupa nk baca doa tp bismillah tu baca la.. so anak ummi ni la menyedarkan ummi sambil tangan diangkat dan membaca tah apa2 tah bunyinya... kekadang tu dgr jugak bunyi allah huma ik ana... pastu jd lain dh bunyinya... ni kat taska la kot ajar... kat rumah ummi dan abi dh tak sempat nk ajar lebih2... balik aje taska.. bg makan..mandi terus wafiy tidur.. mana sempat nk main2 atau ajar apa2 kat dia... cuma hari hujung minggu aja lah digunakan sebaik mungkin bersama wafiy.

tapi harini aku excited sket sbb wafiy dh pandai mengajuk perkataan sama-sama. dia dh pandai sebut perkataan aceh (terima kasih) bila dia diberi sesuatu dan aku selalunya akan sebut sama2 bila dia sebut aceh... tp pagi td dia pun turut sama meengajuk perkataan sama2... huhuh.. hopefully wafiy terus explore dengan perkataan baru...

bayi ni ibarat span.. apa yang kita ajar semua dia akan serap.. oleh itu berhati2 dr memberi atau berkata2 perkataan yang kurang elok depan dia....




0 comments:

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea