Pages

Thursday, November 11, 2010

Hipertensi???!!!

Posted by Faridatul at 10:05 AM
Dalam 2 bulan ni asyik jumpa doktor jek. Ingatkan mengandung tapi belum ada rezeki lagi... Rupanya dua bulan lepas hormonku tak betul.. Doktor dah kata aku stress.. Masa tu aku ingat dah mengandung.. simptom2 mengandung pun dah ada tapi takde rezeki lagi skrg...

Semenjak itu, aku jadi stress... Bila stress mkn pun byk, kerap tidur dan semenjak 2 kali keguguran ni menyebabkan aku takut nk buat kerja berat sket.. dalam mind, kalu mengandung takut gugur lagi.. Berat betul ujian yang dirasakan...

semalam aku ambil inisiatif jumpa doktor.. tekanan darah aku naik sket.. dalam kategori tinggi normal.. dia minta aku rehat dan cuba hilangkan stress.. ubat yang dia bagi pun hanya lah panadol untuk aku hilangkan pening.

Tapi aku kena buat temujanji dengan beliau dalam seminggu ni.. setiap selang 2 hari kena cek.. dah mula risau aku dibuatnya.. camne nak hilangkan stress..bende yang menyebabkan aku stress tu asyik dalam kepala jek... "Ya Allah hanya padaMu ku mohon bantuan, Engkau berikanlah kekuatan padaku untuk menumpuh ujian Mu ini, Ya Allah...."

Aku pun search info pasal tekanan darah tinggi ni... Ada harapan untuk kembali normal. Cuma aku kena tukar gaya hidup... mulai hari ni nak kembali berkebun, bersenam dan lain2 aktiviti yang aku buat dulu...

(Maklumat dibawah aku peroleh dari laman web : http://cvtampang.tripod.com/id32.html)

TEKANAN DARAH TINGGI ( HIPERTENSI )

Fakta : Tinjauan Nasional & Morbiditi Malaysia (1996) - Sun, Selasa Mac 6hb
2001
- 33% orang dewasa
- 2.6 juta berumur 30 thn
- 90% boleh dikawal dgn diet, makanan tambahan, mengubah gaya hidup

Sebab :
- 85 - 90% faktor keturunan
- 40% faktor ahli keluarga terdekat
- 23% garam berlebihan

BAGAIMANA TEKANAN DARAH TINGGI DITAKRIFKAN

KATEGORI SISTOLOK/DIASTOLIK PENGESYORAN

Normal Kurang dpd. 130/85 Periksa semula dlm masa 2 thn

Normal Tinggi
130-139 / 85-89 Periksa semula dlm masa 1 thn; ubag gaya hidup

Hipertensi Peringkat 1
140-159 / 90-99 Sahkan dlm 2 bln; ubah gaya hidup

Peringkat 2
160-179 / 100-109 Penilaian Perubahan; mulakan rawatan dlm masa sebulan

Peringkat 3
180-209 / 110-119 Penilaian Perubahan; mulakan rawatan dlm masa seminggu

Peringkat 4
210 / 120 dan lebih Penilaian perubatan dan rawatan segera

GEJALA-GEJALA YG BIASA
1. Mengalami pitam
2. Penglihatan kabur
3. Berasa Teganag tanpa sebarang sebab (stress)
4. Muka menjadi kemerahan
5. Hidung berdarah secara spontan
6. Sakit Kepala waktu pagi
7. Telinga Berdegung / berdesing
8. Perasaan gundah tanpa sebarang sebab @ emosi tak stabil
9. Gayat tanpa sebab

TANDA AMARAN KRONIK

Serangan Iskemia Sementara (TIA)
* "Strok kecil" yg datang sekejap shj dan buat sementara waktu mengurangkan bekalan darah ke bahagian otak.
* Dalam masa 5 thn, 35% akan mengalami strok sebenar.
* Sebab: Gumpalan kecil ke saluran arteri - separuh tersumbat - bekalan ke otak tidak mencukupi.
* Kawal tekanan darah; 130-139 / 85-89 meningkatkan risiko strok 50%.
* Gejala; lemah badan, rasa berdenyut, kebas tangan / kaki - sebelah / kedua belah, masalah percakapan / penglihatan, kebingungan, vertigo, tidak seimbang, koodinasi kurang baik.


2 JENIS STROK ASAS

'Strok trombik' (serangan jantung ke otak)
* Saluran darah yg membekalkan darah ke otak menjadi sempit disebabkan oleh penimbunan plak berlemak (darah bergumpal di dalam saluran darah)
* Simptom; badan lemah, lumpuh, pertuturan tergangu, koma berpanjangan. 'Strok Berdarah'
* Pendarahan di otak akibat kepecahan anerisme
* (Tiub lemah - membonjol keluar - udara ditingkatkan - mengelembung - pecah)
* Simptom; darah tinggi, punca ke 3 kematian adalah strok selepas penyakit jantung dan kanser.

AMALAN DIET
1. Elakkan garam - kreatifkan dgn menukar herba / rempah ratus.
2. Jangan makan daging proses: Hot Dog, burger, bebola daging...
3. Jangan makan sayur dalam tin.
4. Elak makanan bergoreng, kuli ayam, lemak daging, makanan segera.
5. Hadkan Kafein: kopi, rokok...
6. Jauhi bahan pengawet, pewarna, perasa.
7. Awas lemak tersembunyi: santan dlm kari, nasi lemak, rot canai...

MAKANAN UNTUK DARAH TINGGI
1. Buah-buahan, sayuran, susu rendah lemak.
2. Diet kurang daging merah, ayam tiada kulit...
3. Kekacang, soya, dal dan dll...
4. Makanan tinggi kalium; kacang soya, ikan, ubi kentang, pisang
5. Kunyah daun saderi, banyakkan bawang putih/merah
6. Makanan tinggi kalsium, ikan salmon, sayur hijau berdaun (rokoli, kubis...)
7. Cara masakan rebus, kukus, pamggang, sekali kala goring.

UBAH GAYA HIDUP
* Pil perancang
* Rokok
* Alkohol
* Ketegangan (Stress)
* Amalkan Senaman

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh Agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah spt:-

1. Bersenam @ beriadah.
2. Mengawal makanan.

Tip penjagaan kesihatan..

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-

1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

3. waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala

Dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

7 comments:

sis_aflah said...

tang kurangkan masin tu..payah betul rasanya....huhuhuhu

Husna said...

Makngah Ju, mungkin Allah kasi gugurnya bayi itu, sebabnya makngah tak ready lagi kot untuk jadi seorang ibu dan pakngah tak ready untuk jadi seorang ayah. Mana tahu Allah nak tarbiyah makngah ke kan? :)

Makngah jangan tension tension ye? Ada hikmah mungkin. Insya-Allah suatu hari nanti tu, Allah sure kasi punyee dekat makngah. Mana tahu kembar ke kannn. :)

Faridatul said...

sis aflah : huhuhuhu... awak tu pun patutnya g cek doktor... bahaya tau!!!

Faridatul said...

husna : hehehehe.. kekadang ade gak terpk gitu.. kang dah ade anak tak leh nk berkasih sayang ngan pak ngah plak.. wakaka...

tapi sonok gak dpt baby kembar..doakan kesejahteraan makngah sekeluarga ye... luv u...

sis_aflah said...

ala...kang doktor bagi panadol je pun..mcm awk..ehehe..
nnt membazir...bukan sy makan pun panadol tu..huhu

armouris said...

info tentang strok di SIHAT SELALU - Awasi Tanda-tanda Strok

Faridatul said...

sis_aflah : huhuhu,, at least beriktiar jugak.. saya pun tak mkn sgt doktor bagi tu. cuma amalkan amalan lain plak.. wakaka

armouris : thanks for the info..

Blogger templates

Fakulti ku tercinta

 

:: Telatah Wafiy dan Waiz :: Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea